Fakty i mity: wymiana oleju w samochodzie elektrycznym


 


 

Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, widok przejeżdżającego samochodu na “zielonych tablicach” nie budzi już takiego zaskoczenia jak kiedyś. Wraz z popularyzacją elektryków powstało wiele teorii i mitów na temat ich użytkowania i serwisowania. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się jednemu z nich: czy w samochodzie elektrycznym należy wymieniać olej?


Użytkownicy samochodów spalinowych przyzwyczajeni są do regularnych wymian oleju w jednostce napędowej. Dbałość o odpowiednie smarowanie w silnikach pozwala cieszyć się dłużej samochodem bez kosztownych awarii. Nikogo więc nie dziwi potrzeba wymiany oleju silnikowego przynajmniej raz w roku. A jak to jest w przypadku samochodu elektrycznych?


Zacznijmy od podstaw i porównajmy do czego służy olej w samochodach spalinowych a do czego w elektrycznych. W obu przypadkach przede wszystkim smaruje elementy wykonujące pracę. W przypadku “spaliniaków” będą to układ tłokowo-korbowodowy, wałki rozrządu, itp. Przechodząc przez blok silnika olej ulega zanieczyszczeniu przez spaliny i osady nagromadzone w procesie spalania mieszanki paliwowej. Rozmiar silników spalinowych wymusza na oleju długą drogę obiegu. Niezachowanie parametrów ciśnienia może doprowadzić nawet do zatarcia jednostki napędowej.



W samochodach elektrycznych olej ma nieco łatwiejsze życie. Krótsza droga obiegu, spowodowana mniejszym rozmiarem jednostki napędowej, powoduje że olej nie musi być tłoczony pod tak dużym ciśnieniem. Elementy które są spryskiwane olejem w silniku elektrycznym to głównie elementy przeniesienia napędu: układ różnicowy oraz wszystkie łożyska kręcące się z duża prędkością. Nie występuje proces spalania, więc olej krążący w silniku elektrycznym nie brudzi się tak szybko jak w spalinowym. Przeważnie w silnikach elektrycznych nie znajdziemy wymiennego filtra oleju. Zanieczyszczenia i opiłki metali zbierane są przez magnes zamontowany wewnątrz obudowy silnika. Co do zasady olej w silniku elektrycznym (a raczej głównie w przekładni i dyferencjale) działa na zasadzie takiej jak odbywa się to w skrzyniach biegów i jego najważniejszym zadaniem jest odbiór temperatury z łożysk i innych elementów.


Drugą istotną różnicą są prędkości obrotowe z jakimi “kręcą się” silniki. Zakres pracy silników spalinowych mieści się pomiędzy 500 rpm a 7000-9000 rpm (w zależności od typu silnika), silniki elektryczne natomiast pracują w zakresie 6000-18000 rpm. Transfer tak dużego momentu obrotowego na koła generuje duże obciążenia na układ przeniesienia napędu. I tutaj dochodzimy do największej różnicy pomiędzy silnikami. Silniki elektryczne w odróżnieniu od spalinowych zespolone są z przkładnią. W samochodzie spalinowym użyjemy innego oleju do silnika, innego do skrzyni biegów. Natomiast silniki elektryczne potrzebuję jedynie oleju przekładniowego.



Dlatego do silników elektrycznych używamy olejów przeznaczonych do obsługi automatycznych skrzyń biegów (ATF). Są to oleje syntetyczne o bardzo niskiej lepkości, przystosowane do pracy w bardzo dużych obciążeniach. Dla przykładu Tesla zaleca do swoich silników używać oleju ATF DEXRON VI. W naszym serwisie używamy oleju LIQUI MOLY TOP TEC ATF 1800 posiadającego aprobatę DEXRON VI.

Zasadne jest pytanie, jak często należy wymieniać olej w silniku elektrycznym? To zależy od rekomendacji producenta (Tesla zakłada interwał wymiany na 150 tyś bądź 12 lat). Wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta pozwoli cieszyć się bezawaryjną jazdą naszym elektrykiem przez długie lata. W przypadku zakupu auta sprowadzonego z innego kraju czy nieznanej historii serwisowej samochodu, zachęcamy do prewencyjnej wymiany oleju.

Sama procedura wymiany oleju w silniku elektrycznym nie różni się znacząco od znanej nam z przekładni w autach spalinowych. Warto jednak dodać, że do silnika elektrycznego “wchodzi” dużo mniej oleju niż w jednostkach spalinowych. W przypadku tylnego silnika Tesli Model S są to ok. 2l, przez co wymiana takiego oleju będzie tańsza i szybsza.


Wymianę oleju można wykonać w garażu lub na kanale. Jeżeli jednak nie mamy warunków, chęci czasu lub odpowiedniego poziomu wiedzy i doświadczenia, można powierzyć je wyspecjalizowanemu warsztatowi… takiemu jak nasz!

566 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie